BAHAGIAN
KATA ALUAN
Saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan syabas kepada mereka yang banyak memberikan sumbangan, sokongan dan komitmen yang tinggi sama ada secara langsung atau secara tidak langsung untuk penambahbaikan laman web ini khususnya laman web Bahagian Pengurusan (Pentadbiran) JKR Negeri Johor.
Dunia masa kini dikuasai oleh teknologi dan perkembangan semasa yang sentiasa mencabar, pengurusan maklumat yang baik dan terkini menyebabkan seseorang itu terhadapan dari orang yang lain. Maklumat kini mudah tercapai melalui pencapaian internet bagi mengetahui perkembangan sama ada berbentuk negatif atau positif.
Penjawat Awam penting menguasai dunia ilmu perkhidmatan dan ilmu bidang pekerjaan masing-masing serta mengetahui perkembangan atau bahagian yang mereka duduki, oleh yang demikian setiap Penjawat Awam perlu berilmu untuk mengakses laman web yang berkaitan bagi mengetahui perkembangan semasa.
Perkembangan semasa menyebabkan pelanggan lebih menghendaki perkhimatan yang cemerlang dari Penjawat Awam. Aduan Awam kini disalurkan terus kepada kerajaan dan bukan kepada Penjawat Awam walaupun terdapat salurannya seperti Biro Pengaduan Awam dan Audit Dalam. Aduan ini berpunca dari kurangnya komunikasi atau kurangnya maklumat mengenai peranan jabatan yang berkenaan yang boleh diberikan kepada penjawat awam, Penjawat Awam tidak perlu merasa sensitif atau berkecil hati jika mendapat aduan yang tidak berasas. Malahan Penjawat Awam perlu sentiasa mengambil langkah untuk memperbaiki mutu perkhidmatan kepada pelanggan.
Dengan adanya laman web ini, ianya akan dapat memudahkan dan mempercepatkan segala urusan Jabatan secara maya khususnya dalam menyebarkan maklumat dan aktiviti-aktiviti Jabatan kepada pelanggan.
Sekian,
Hisyamudin Bin Amat
Ketua Penolong Pengarah Pengurusan
Jabatan Kerja Raya Negeri Johor
OBJEKTIF & FUNGSI
OBJEKTIF
Memberi khidmat sokongan kepada Pengurusan Atasan dan organisasi JKR Johor dalam merancang, melaksana, memantau segala kemudahan yang dipersetujui dengan memberi penekanan kepada perkara-perkara berikut:-
- Penyelarasan serta pemantauan pelaksanaan yang sistematik dan berkualiti dengan menggunakan sistem kerja, teknologi perhubungan serta sumber maklumat yang terkini.
Pembangunan dan Pengurusan sistem kerja serta sumber manusia yang terancang. - Belanjawan Serta kemudahan pelbagai yang cekap dan berkesan.
FUNGSI-FUNGSI
- Merancang keperluan sumber manusia dan struktur organisasi jabatan.
- Merancang dan melaksanakan program pembangunan kakitangan jabatan.
- Meningkatkan prestasi dan kompetensi kakitangan jabatan secara berterusan.
- Menguruskan soal perkhidmatan bagi kakitangan jabatan dengan berkesan.
- Mengurus, mengawal dan menyelaras sumber kewangan Jabatan dengan cekap dan teratur supaya selaras dengan peraturan kewangan dan kerajaan.
- Memberi khidmat sokongan kepada semua Cawangan/Bahagian berkaitan dengan segala hal urusan kewangan dan belanjawan.
- Membangun dan mengurus selia pengurusan dan teknologi maklumat yang berkesan sebagai input kepada pihak pengurusan dalam menggubal dasar dan mengatur strategi bagi mempertingkatkan taraf kemudahan awam.
- Membudayakan penggunaan ICT di kalangan kakitangan JKR ke arah meningkatkan kecekapan dan keberkesanan urusan rasmi jabatan.
- Mempromosikan dasar, program dan aktiviti Jabtaan secara menyeluruh ke arah pembentukan imej yang positif melalui perancangan promosi dan publisiti yang strategik dan berkesan.
- Memberikan perkhidmatan sokongan pentadbiran yang efisien dan cekap kepada Cawangan/Bahagian di JKR dalam urusan berkaitan keurusetiaan mesyuarat dan jawatankuasa utama jabatan, pentadbiran pejabat dan perkhidmatan sokongan, pengurusan aset jabatan dan urusan keselamatan.
PERKHIDMATAN
- Bertanggungjawab terhadap aspek pengambilan jawatan, pengesahan jawatan, kenaikan pangkat dan kemasukan dalam jawatan berpencen jabatan.
- Menyenggara dan mengemaskini data pegawai dan memproses permohonan perintah penempatan dan pertukaran pegawai.
- Bertanggungjawab ke atas hal ehwal perkhidmatan dan latihan kakitangan jabatan.
- Penyediaan perancangan, bentuk dan keperluan latihan untuk meningkatkan kemahiran profesionalisme serta kebolehan mengurus organisasi dengan lebih berkesan.
- Mengurus dan menyediakan bajet tahunan jabatan.
- Mengkaji sistem pengurusan kewangan dari semasa ke semasa bagi tujuan meningkatkan kecekapan jabatan dalam bidang pengurusan kewangan.
- Menguruskan aduan salah laku dan urusan tatatertib.
- Membangun dan menambahbaik sistem aplikasi berkomputer seperti yang dirancang dalam tempoh yang dipersetujui bersama pelanggan.
- Memastikan penyelenggaraan sistem aplikasi dilaksanakan secara berterusan dan sistem berfungsi dengan baik.
DIREKTORI
NO | NAMA | JAWATAN | E-MEL | VOIP(07-266) |
---|---|---|---|---|
1. | Hisyamudin bin Amat | Ketua Penolong Pengarah N52 | hisyamudin@johor.gov.my | 7117 |
2. | Kosong | Penolong Pegawai Tadbir N32 | – | 6982 |
3. | Kosong | Penolong Akauntan W32 | – | 7103 |
4. | Siti Rojimah Bt Abd Razak | Setiausaha Pejabat N29 (Pengarah) | rojimah@johor.gov.my | 6986 |
5. | Shahsela Binti Md Yusof | Setiausaha Pejabat N29 (Timb. Pengarah) | shahshela@johor.gov.my | 6969 |
6. | Mohamad Aliff Afifuddin Bin Hilmy | Penolong Pegawai Teknologi Maklumat FA29 (Kontrak) | mohamadaliff@jkr.gov.my | 7295 |
7. | Jonid Bin Othman | Pembantu Tadbir N28 | jonidothman@johor.gov.my | 07-5103505 |
8. | Nor Izrin binti Alias | Pegawai Khidmat Pelanggan N19 | izrin@johor.gov.my | 6987 |
HUBUNGI KAMI
JABATAN KERJA RAYA JOHOR
Tingkat 4, Bangunan Dato’ Abdul Rahman Andak, Kota Iskandar, Iskandar Puteri,
79582 Johor Darul Ta’zim.
TEL: +(607) 266 6987 / 6988
FAKS: +(607) 266 1623 / 1624
E-MEL: jkrjohor@jkr.gov.my
PENAFIAN
Jabatan Kerja Raya Johor tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.